#Artikelen

08.09.2021

5 Frames of Fame: Henk Stolker

Platform BNO Zuid interviewt BNO-leden die werkzaam zijn in het zuiden van Nederland. Dit keer illustrator en animator Henk Stolker.


Interview door Anouk Stoffels en Jeanette van Tricht (BNO Zuid)

Platform BNO Zuid is gestart met een nieuw online concept: 5 Frames of Fame. In vijf vragen maak je kennis met bij de BNO aangesloten ontwerpers en bureaus die werkzaam zijn in het zuiden van Nederland.


9 tot 5? Hoe ziet jouw werkdag er uit?

Henk: "Rond 9 uur sta ik op en ga ik ontbijten, vervolgens ben ik tot 11 uur actief op sociale media. Daarna ga ik wat werken, maar ik ben een avondmens, ik ben dan veel productiever. Meestal werk ik dan van 8 tot 9, dan komt er veel uit mijn handen en lukt het ook allemaal. Soms ben ik 's middags een figuurtje aan het tekenen, maar dan is de arm te lang, een been te kort, het lukt gewoon niet. Maar 's avonds kan het binnen 5 minuten op papier staan. Heel vreemd waarom het dan 's middags niet is gelukt.

Met corona merk ik dat veel van mijn klanten ook thuis werken. Ik krijg nu ook mailtjes in de avonduren. Het is allemaal wat losser. Maar als ik mijn werk ’s avonds af heb dan stuur ik het pas ’s ochtends door. Ik maak dan zelfs pas het bestand aan, zodat de klant niet ziet dat ik het om 11 uur heb afgemaakt. Dat komt toch netter over. Als ze weten dat ik ’s avonds werk, dan gaan ze me dan misschien ook bellen. Dat gaan we niet doen." 


Hoe ziet je werkplek er uit?

Henk: "Ik werk vanuit huis. Eerst woonde mijn dochter nog thuis, maar die heeft inmiddels haar eigen bestaan. Nu ik hier alleen woon heb ik de woonkamer als werkplek. Ik heb hier de ruimte, alles om me heen."

We zien een kast gevuld met een indrukwekkende collectie boeken van kunstenaars als Andy Warhol, Henri Matisse, Roy Lichtenstein, Dick Bruna, etc. 

Henk: "Er zit veel inspiratie in, maar ik haal er op dit moment weinig uit."

Aan de andere kamerzijde een bureau met apparatuur waaronder natuurlijk een digitaal tekentablet. En tussen kast en bureau een keyboard voor de nodige muzikale inspiratie.

Odoo CMS - een grote afbeelding


Wat vind je inspirerend aan Warhol?

Henk: "Ik vond zijn werk altijd goed, maar ik wist niet waarom. Toen realiseerde ik mij dat er iets in zit van 'doe maar wat'. Het lijkt heel simpel en toch is het op de een of andere manier begrensd. Wist je dat Warhol, voordat hij bekend werd met popart, illustrator was?"

Henk toont ons een facsimile van een boekje dat Warhol maakte in de jaren '50 met tekeningen van poezen: '25 Cats Name Sam and One Blue Pussy'. 

Henk: "Deze illustraties liet hij in zwart/wit drukken. Met zijn vrienden had hij coloring parties. Zij moesten dan inkleuren. Die vrienden begonnen dan heel netjes, maar dan zei Warhol: "doe maar wat losser". Later deed hij dit ook met zijn zeefdrukken. Niets is perfect, maar verschoven ten opzichte van elkaar. Ik heb zelf ook geprobeerd om als Warhol te werken, 'doe maar wat', maar zo makkelijk gaat dat niet."


Van welk project heb je het meest geleerd? Wat ging er goed en wat juist niet?

Henk: "Een project van lang geleden. Via mijn agent kreeg ik een opdracht voor een ontwerpbureau. Ik maakte schetsen die in eerste instantie werden goedgekeurd maar later weer afgekeurd. 

De ene keer wilden ze het wat zakelijker dan weer wat vrolijker. Het heeft maanden geduurd. Toen hoorde ik ineens dat de opdrachtgever de tekeningen aan de klant had laten zien. En die vond het allemaal niks. Het gebeurde allemaal buiten mijn macht. 

Uiteindelijk werd de hele opdracht afgeblazen. Ik heb, dankzij mijn agent Comic House, wel mijn geld gekregen."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Illustratie: portret van Vincent van Gogh


Hoe ben je erop gekomen om met een agent te werken?

Henk: "Ik werk al 35 jaar met een agent. Ik wilde graag bij Comic House omdat zij in de striphoek zaten en dat sprak mij wel aan. Ik liet ieder jaar mijn werk zien, na drie jaar vonden ze mij goed genoeg. 

Grote opdrachten, van ontwerpbureaus en dergelijke, lopen via de agent, maar opdrachten voor tijdschriften zijn voor hun niet interessant. De budgetten zijn lager.

Naast de opdrachten maak ik natuurlijk vrij werk. Ik ben nu bezig met een serie portretten (Tina Turner, Mark Rutte, Einstein, zelfportret etc.). Ik hoop dat ik daar opdrachten mee krijg. 

Veel collega’s hebben agenten over de hele wereld. Daar ben ik nu ook mee bezig. Ik ben niet zo goed in acquisitie. Sommige mensen kunnen dat goed. Die maken niks maar weten het toch aan iedereen te verkopen. Die vaardigheid heb ik niet."


Waar kunnen we jou vinden? Op welke hotspots? Offline/online?

Henk: "Alleen online via social media. Ik werk nu voor een paar bladen maar dat zijn personeelsbladen. Dat werk blijft intern omdat er bedrijfsgevoelige informatie in staat."


Hoe ben je bij dit werk gekomen want in eerste instantie lijkt het papierkunst?

Henk: "Ik vind 3D geweldig. Jurassic Park met wandelende dinosaurussen, alles kun je tegenwoordig maken. Twintig jaar geleden ben ik begonnen met 3D maar daar ging teveel tijd in zitten. Ik deed er één uur over om één hand te maken. Dat is veel te veel tijd als je slechts 300 euro voor een illustratie krijgt. Ik hoopte dat ik op den duur sneller zou werken, dat ik er handiger in werd, maar dat gebeurde niet. Toen heb ik het even laten rusten.

Toen kwam ik op het idee van een soort tussenweg: plat maar wel ruimtelijk. Ik teken in 2D en plaats die 3D in de ruimte. Dat werkt redelijk snel. Het is net als hoe je vroeger een kijkdoos maakte. Je tekent op papier, knipt dat uit en zo maak je een scène, maar dan digitaal.

Zelf kan ik geen diepte meer zien. Misschien dat ik het daarom zo mooi vind. Ik heb een bijziend oog en een verziend oog. Rond mijn dertigste begon ik elke dag te tekenen en toen veranderde er iets. Omdat je de hele dag op een korte afstand zit te werken passen je ogen zich daarop aan. Maar het schijnt dat er meer illustratoren zijn die dit hebben. Eigenlijk heb ik hele goeie ogen want ze doen precies wat ik de hele dag van ze vraag."


Met welke programma’s werk je?

Henk: "Adobe Illustrator en Photoshop. Het 3D-werk maak ik in Cinema4D. Dat werkt makkelijk en intuïtief."