Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 3.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Toen ik Unsplash zo'n 7 jaar geleden voor het eerst gebruikte, was het een Tumblr-page met een kleine collectie gratis te gebruiken foto's. Het voelde als een hobbyproject, en dat was het ook. Inmiddels is het een van de grootste leveranciers van stockbeeld met een bibliotheek van 1,5 miljoen foto's en 11 miljard impressies per maand. En nog steeds met alleen gratis beeld. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Man in grey crew-neck t-shirt smiling to woman on counter / Fotograaf: Clay Banks

Hun business model? Dat is een klassiek tech-startupsprookje: eerst een aantal jaren een product van hoge kwaliteit gratis weggeven en zo een enorme gebruikersgroep en naamsbekendheid verwerven. Vervolgens monetizen zonder je brand promise te verloochenen.

En dat hebben ze fokking slim gedaan: grote merken zoals Google, Harley-Davidson en Square mogen tegen betaling hun producten laten figureren in Unsplash-foto's. De foto's bereiken een miljoenenpubliek door o.a. de mediaplatformen die de foto's gebruiken in hun artikelen. En de fotografen verdienen wat bij. Win-win-win.

Oprichter Mikael Cho deelt op Twitter een aantal lessons learned over het avontuur so far.

Must See

Wat is er zo bijzonder aan Cooper Black en waarom is dit font al zo lang zo succesvol?

 
 

Video: Why this font is everywhere (Vox)

Must use

 
De afgelopen twee weken kon je er niet omheen: HEY is er. Deze emaildienst is gelanceerd door de makers van Basecamp die zich afvroegen: als je helemaal opnieuw zou beginnen, hoe zou email er dan anno nu uitzien?

Ik heb er nu een week mee gewerkt en ben voorzichtig positief. De volgende features maken HEY voor mij de moeite waard:
  • Iedereen die jou voor het eerst mailt moet je goed- of afkeuren. Dit is naast je spamfilter een extra beveiliging tegen ongewenste mails.

  • Mails kun je onder elkaar lezen, als een soort newsfeed. Dat werkt verrassend prettig.

  • Onderwerpen van mails kun je aanpassen als je dat wil.

  • Het app-icoon toont geen rood bolletje met ongelezen mails. Dat geeft rust en onderstreept het idee dat je zelf een moment kiest waarop je je mails checkt.

  • HEY biedt de mogelijkheid om mails (automatisch) te plaatsen in één van deze categorieën: The Imbox (mails die je direct wil lezen omdat ze belangrijk zijn – important, got it?), The Feed (nieuwsbrieven enzo, om op een later moment te lezen) en The Paper Trail (orderbevestigingen, bonnetjes, ed.)

  • Mails die je niet meteen wil beantwoorden hoef je niet op ongelezen te zetten of reminders voor in te stellen, maar voeg je toe aan de Reply Later-stack. Logisch.

  • Pixels die checken of je een mail hebt geopend worden automatisch geblokkeerd.

  • Grote files verstuur je ook met HEY; geen WeTransfer nodig.

  • Alle attachments staan ook in één file overzicht bij elkaar.


De app werkt supersnel en over elk detail is goed nagedacht. Ik ben alleen niet echt te spreken over het UI-design. De app lijkt in een snoepjesbad te zijn gevallen en de typografie is vaak net te groot.

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.