#Artikelen

15.09.2020

Extravet #4

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must read

De afgelopen weken heb ik met meerdere ontwerpers sollicitatiegesprekken gevoerd in onze zoektocht naar een motion designer. Zo'n traject is altijd spannend en intensief, maar ook grillig en onvoorspelbaar. Je maakt van tevoren een profiel van de ideale kandidaat, maar wat doe je als er een ideale kandidaat is die niet aan het profiel voldoet? Je probeert kandidaten eerlijk met elkaar te vergelijken, maar wat als het appels en peren zijn?

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: GRRR

In diezelfde periode hoorde ik een podcast van De Correspondent over onderzoek dat is gedaan naar sollicitatiegesprekken. Werkgevers richten zich hierbij vaak op totaal irrelevante zaken. Ook overschatten ze hun objectiviteit.

Maar hoe pak je het wel goed aan? Drie dingen zijn cruciaal:

Zet de eigenschappen voor succes in de betreffende baan op een rij en geef ze elk een gewicht (de ene factor is belangrijker dan de andere).

Bedenk vragen waarmee je kunt achterhalen hoe hoog kandidaten scoren op deze eigenschappen. Stel elke kandidaat dezelfde vragen en tel de punten op.

Laat kandidaten een dag meelopen en geef ze een test-opdracht. Hiermee simuleer je een werkdag en zie je iemands proces, social skills en creatief niveau.

Gelukkig volgden we bij GRRR grotendeels deze opzet 😅 en hebben we inmiddels een fantastische ontwerper aangenomen. 🎉

Het hele artikel kun je beluisteren of lezen.


Must See

Het Londense Ragged Edge maakt stevige, energieke en kleurrijke visual identities. Misschien ken je hun designs voor Heights, Camden Market of Assembly Hotel. Onlangs zijn er weer twee toffe cases bijgekomen: die voor fiets-verzekeraar Laka en HR-software-maker Bayzat.

Wat ik sterk aan Ragged Edges werk vind, is de dynamische, heldere stijl. In iedere identity kiezen ze een paar ingrediënten waarmee een rijke beeldtaal wordt gemaakt. Inspirerend in z'n ongecompliceerdheid. ✨


Must use

Mmhmm is de volgende die videobellen gaat disrupten. Maar echt, dit zijn de ideeën die we nodig hebben. Als ze een half jaar eerder waren, was dit de Zoom van nu geweest.

 



Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.