Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 5.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Je hebt typefoundries die hun lettertypes in de spotlight zetten en zelf op de achtergrond blijven, en je hebt typefoundries die evenveel karakter in hun characters steken als in hun eigen branding. Het Zwitserse Dinamo valt definitely in de tweede categorie.

Ze maken niet alleen ruige typefaces (zoals de klassieker Favorit), maar vernieuwen ook op het gebied van variable fonts, trial fonts, tutorials, AR face masks, hardware goodies en een website vol gekkigheid. Hun nieuwste innovatie: font licenties.

Doorgaans is de prijs van een lettertype gebaseerd op het aantal computers waarop het geïnstalleerd wordt. Dat kan betekenen dat bijv. een groot autobedrijf met een kleine ontwerpafdeling minder betaalt dan een culturele instelling waar veel medewerkers met het lettertype werken. Dinamo vindt dat unfair en neemt nu afscheid van het usage based model en introduceert een value based model.

De prijs van een lettertype wordt niet meer gebaseerd op hoeveel medewerkers met het font gaan werken, maar op het totaal aantal medewerkers van het bedrijf. Dat geldt ook voor webversies: het aantal maandelijkse pageviews maakt niet meer uit; alleen bedrijfsgrootte telt. En dat is goed nieuws voor freelancers, kleine ontwerpstudio’s en culturele instellingen. Hopelijk volgen andere typefoundries dit voorbeeld!


Odoo CMS - een grote afbeelding

Beeld: Jeroen Disch

Must See

Deze guy tweakte een Snap lens waardoor in video calls z'n gestures worden ondersteund door teksten in comic-book style.

Beeld: Cameron Hunter

Must use

 
Camo gebruikt de highres camera van je telefoon voor video calls. Ik werk er nu een paar weken mee en het bevalt goed: je beeld is kristalhelder en je kunt je camera overal neerzetten. Het enige nadeel is dat Camo (nog) niet werkt in Slack. 
Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.