Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 8.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Het blog van Base Design heeft vaak interessante case studies, bureau-updates of mini-essays. Afgelopen week las ik de post Backwards Branding en het was weer raak.

Auteur is Thierry Brunfaut, de creative director van Base. Zijn observatie is dat sommige branding-trajecten zich niet lenen voor het traditionele, lineaire branding-proces: eerst een strategisch fundament leggen, dan een designconcept bedenken en als laatste daadwerkelijke uitingen ontwerpen. Deze merken zijn meer gebaat bij de omgekeerde volgorde: eerst concrete ontwerp-oplossingen in de echte wereld lanceren, dan leren van die launch, en vervolgens je merk bouwen op basis van deze inzichten. Een soort reverse engineering van je merk.

Wat ik interessant vind aan deze aanpak, is dat het merkstrategie niet ziet als startpunt, maar als conclusie. Eenzelfde discussie heb ik vaak rond brand guidelines. Voor sommigen zijn die het uitgangspunt voor het ontwerp van middelen; ik maak ze liever als laatste, als conclusie van het design.

Hoewel Backwards Branding niet voor alle merken zal werken, hou ik deze methode zeker in m'n achterhoofd de komende tijd :)


Beeld: Andre Mouton via Unsplash

Must See

De risoprint posters van BluMoo uit Peru knetteren van je scherm. Wat een krankzinnig mooie verzameling.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Posters van BluMoo

Must Use


In 2018 zag ik bij Us By Night een presentatie van Thomas Traum waar hij vertelde over z'n obsessie met beelden. Interessante visuals die hij tegenkomt verzamelt ‘ie in een enorm beeldarchief en in z'n ontwerpen refereert hij veel naar internetcultuur en memes.

Hij had het toen over een tool die hij aan het ontwikkelen was om z'n beeldverzameling te ontsluiten. Die tool is er nu. Voor iedereen.

De dienst heet Anything en het is je eigen, persoonlijke zoekmachine voor beelden. Je voert interessante beeldbronnen in (websites, Instagram-pages, Are.na-accounts, rss-feeds, anything) en alle beelden die daar verschijnen worden automatisch gescraped en toegevoegd aan jouw Anything. Bovendien worden de beelden met machine learning geanalyseerd en van tags voorzien. Vervolgens kun je je archief doorzoeken op die tags. Zo heb je je eigen Google Image Search, maar met alleen bronnen die jij tof vindt.

Anything is in public beta en je kunt je aanmelden voor de waiting list. Ik heb al met de tool kunnen spelen (anything.io/jeroen) en het werkt als een tierelier. Check ook de walkthrough van Thomas Traum himself.

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.