Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 9.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Als we het bij GRRR met opdrachtgevers hebben over branding en marketing, dan komt deze grafiek vaak ter sprake:

Bron: Effectiveness in Context by Peter Field and Les Binet © The IPA 2018

Het laat de relatie tussen verkoopactivering en merkopbouw zien en is gebaseerd op onderzoek van Les Binet en Peter Field. Beide marketinginstrumenten zorgen voor een stijging van de verkoop, maar op verschillende manieren:

Verkoopactivering zet je in voor resultaten op de korte termijn: gerichte campagnes, vaak met prijsdeals. Het zorgt voor een snelle piek in de verkoop, maar het nadeel is dat het effect snel weer vervaagt.

Merkopbouw heeft een langduriger effect. Branding creëert een ​​diepe emotionele band met je merk. Het is een strategie die je gebruikt voor impact op de lange termijn.

Toen ik episode E23 van de Opgemerkt podcast luisterde, kwam deze grafiek ook langs. Het blijkt dat marketeers in COVID-time een reflex hebben om voor short term sales activation te kiezen in plaats van long term brand building. Dat lijkt voor de korte termijn te werken, maar op lange termijn zijn de nadelen groter dan de voordelen.

Hoe zit dat precies? In de podcast wordt het 2030 B2B Trend Report van The B2B Institute aangehaald, waarin zes redenen worden genoemd waarom je als merk vooral moet blijven investeren in lange termijn merkopbouw:


  • Als je sales activation combineert met brand building, is het effect groter.

  • Verkoopactivering spreekt met name consumenten aan die je product toch al zouden kopen; branding vergroot je doelgroep met out-of-market potentieel.

  • Sterke merken kunnen makkelijker de prijs van hun producten verhogen, iets dat direct tot meer winst leidt.

  • Uiteindelijk verdwijnen alle productcategorieën; sterke merken kunnen overleven door over te stappen op een nieuwe productcategorie omdat hun merk meer is dan hun product alleen.

  • Sterke merken hebben een grotere aantrekkingskracht op nieuwe, talentvolle werknemers.

  • Producten kunnen worden gekopieerd, maar het kopieëren van sterke merken is lastiger.

Moet je binnenkort een opdrachtgever overtuigen van de noodzaak van branding, dan heb je hierbij je munitie. 🙌

Must See

Vincent de Boer is vaste ontwerper van de Londense jazzformatie Ill Considered en creëerde het artwork van alle 12 albums die de Britse band tot nu toe uitbracht. In hun meest recente samenwerking werd het proces omgekeerd: in plaats dat Vincent visuals maakte op basis van de muziek, improviseerden de muzikanten op een werk van Vincent.

Dat werk is The Stroke, een dikke zes minuten durende animatie waar hij twee jaar aan werkte. Het bestaat uit 4056 frames, allemaal handgemaakte tekeningen, die samen een landschap vormen waar je doorheen reist. Een epische ode aan de dry stroke, waar elke haar z'n eigen spoor trekt. Ongelooflijk mooi. Ga het zien en horen!

Onder de titel 'Fail Better' stond in Dd Magazine een uitgebreid verslag van een werksessie met Vincent de Boer. Teruglezen? Kijk hier of bestel het magazine.
Odoo CMS - een grote afbeelding

Beeld: Vincent de Boer

Must Use

Pika is een open-source color picker en contrast checker in één.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Beeld: Pika

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.