Focus in tijden van verandering

Een column van BNO-coach Ries Meertens over strategische focus. Hoe het je kan helpen bij het nemen van beslissingen, het benaderen van klanten en bij het uitdragen van jouw verhaal naar de buitenwereld.

tekst door Ries Meertens

Verandering is des mensen

'Verandering is de enige constante'. Deze uitspraak was al gangbaar in de Griekse Oudheid en ik houd hem ook vandaag de dag graag voor aan mijn coachees. Verandering is des mensen en inderdaad van alle tijden, lees het boek 'Sapiens' van Harari er maar eens op na. Honderdduizenden jaren geleden was Homo Sapiens nog een onbeduidende diersoort. Enkele tienduizenden jaren geleden hebben we ons echter ontwikkeld tot de enige menssoort en later tot meest dominante diersoort van onze planeet. Dit hebben we bereikt dankzij ons vermogen om te communiceren, om samen te werken en om omstandigheden (bijna) onbegrensd naar onze hand te zetten.  

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Devin Avery, Unsplash

Versnelde verandering

Als we veranderingen van vroeger tijden met die van nu vergelijken, mag je constateren dat veel veranderingen steeds meer aan het versnellen zijn. Veranderingen die 1000 jaar geleden plaatsvonden vallen in het niet bij de veranderingen van de afgelopen 500 jaar, laat staan die van de afgelopen 50 jaar. En vijfentwintig jaar geleden baseerden bedrijven hun strategische plannen op toekomstscenario's voor bijvoorbeeld de volgende tien of vijftien jaar.

Hoewel ook dat alweer achterhaald lijkt, is het op bepaalde terreinen nog steeds wijs om hier rekening mee te houden. Bijvoorbeeld op energiegebied, of op infrastructreel of bouwkundig niveau. Op andere vlakken echter kun je de ontwikkelingen bijna op dagelijkse basis bijhouden, zoals we de afgelopen tijd zeker hebben gemerkt.

Toch focus?

Toekomstscenario's zijn interessant en belangrijk, maar hoe de toekomst er werkelijk zal uitzien kan niemand je met zekerheid vertellen. Het is in mijn ogen dan ook onzinnig om ten behoeve van je bedrijfsstrategie harde doelen te stellen voor de langere termijn. We moeten de verandering omarmen. Maar waarom is focus dan toch van belang?

Een heldere focus geeft je bedrijf richting en is daarmee eerder koersbepalend dan doelstellend. Jouw strategische focus geeft je grip op je bedrijf en bedrijfsvoering, het voorkomt dat je alleen maar brandjes loopt te blussen. Focus helpt je enorm bij het nemen van beslissingen, bij het benaderen van klanten en bij het uitdragen van jouw verhaal naar je team en naar de buitenwereld.  

Hoe dan?

In je strategische focus leg je vast waar je voor staat, wat je uniek maakt, wat je ambieert en hoe je je ambities wilt waarmaken. Dit is gebaseerd op zowel interne drijfveren als op externe ontwikkelingen. Vanuit deze focus definieer je je operationele bedrijfsdoelen en een heldere aanpak voor de kortere termijn.

Je kunt (en moet) je focus van tijd tot tijd ook weer bijstellen. Op basis van mijn BNA-lezing over ondernemerschap vatte Merel Pit in haar online architectuurmagazine A.zine helder samen hoe je jouw focus in zes stappen neerzet.

In de trainingsreeks Grip op Ondernemerschap kun je onder begeleiding van Ries aan de slag met o.a. jouw focusontwikkeling. De trainingen starten op 7 januari 2021 en je kunt je nog inschrijven.