Honderd jaar Brabantia

In 2016 interviewden we Brabantia-directeur Tijn van Elderen en Studio Aandacht voor Dude magazine. Brabantia viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Tijd voor een update.

tekst door Viveka van Vliet, foto's Studio Aandacht

In 2016 won Brabantia samen met Studio Aandacht en de andere betrokken bureaus, ProudDesign en Bovil, de Best Client Award van de Dutch Design Awards 2016. Met hun spannende en verrassende fotografie droegen Ben en Tatjana eraan bij dat Brabantia van een degelijk huishoudmerk veranderde in een eigentijds designmerk, een koers die binnen het bedrijf werd omhelsd.

Tatjana destijds: "Ik heb het idee dat dit nog maar het begin is. We hebben spierballen, maar die kunnen nog verder worden gerekt. Dat Brabantia over drie jaar honderd jaar bestaat is een uitgelezen moment om dat te laten zien."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Bread bin

Dat was ietwat spierballentaal, hoewel Studio Aandacht in de afgelopen jaren niets aan ambitie heeft verloren. "We blijven vernieuwen, verrassen en maken mensen hebberig met de verleidelijke wereldjes die we creëren met gestylde fotografie." Samen met de inspanningen van de andere bureaus, de keuze van Brabantia om meer te investeren in innovatie en de nieuw gekozen koers, droegen ze bij aan het succes.

Intussen is de designafdeling - met aan het hoofd een jonge gedreven creatief - gegroeid tot zeven man. En de omzet is gestegen met 35 %. Dat Tatjana en Ben tijdens de viering van het honderdjarig bestaan van het bedrijf in Evoluon in aanwezigheid van leveranciers, drie generaties directeuren, en de jongste werknemer (19) tot de oudste oud-werknemer (90) aanwezig waren en er banieren met foto’s van Studio Aandacht hingen, zegt veel over de relatie die de studio met de opdrachtgever heeft opgebouwd. 

Brabantia viert haar verjaardag ook met een bloemetje. Het brengt de immens populaire Patrice-print uit 1969 opnieuw uit op onder andere broodtrommels, beschuitbussen en de Bo Touch Bin-prullenbakken. En als kers op de verjaardagstaart won Brabantia dit jaar nog een prijs: de GIO Award en de Special Award Originaliteit met de Bo Touch Bin vanwege het promoveren van een afvalbak tot een elegant interieurobject. "Prijzen maken voor de consument niet veel uit", weet Anne Slaats. De brand manager, die al 25 jaar voor Brabantia werkt, weet ook dat het winnen van zo’n award ervoor zorgt dat je product tijdens Dutch Design Week als innovatief design wordt tentoongesteld. 
Foto: Bo Touch Bin / Styling: Dutchdeluxes

"Het is een erkenning voor de business en voor de medewerkers van Brabantia."

"Strijken is het nieuwe yoga"

In de hieraan voorafgaande tijd zijn er meer bewegingen gaande. Zo loopt Brabantia binnen de van oudsher vanzelfsprekende duurzaamheidsgedachte voorop door al bijna duizend producten uit de collectie cradle-to-cradle te maken. En is Studio Aandacht van Amsterdam weer terugverhuisd naar Oostknollendam waar Ben en Tatjana een enorme stolpboerderij aan het verbouwen zijn tot woonhuis en studio. Vanuit hier gaan ze verder met het aanleggen van een gestaag groeiende beeldbank voor Brabantia. "Met deze prachtige en sterke beelden kunnen we zichtbaar blijven en ons verhaal vertellen", zegt Anne. 

Tatjana Quax en Ben Lambers, Fotograaf: Raf Lambers
In die beklijvende visuele beelden weet Studio Aandacht door jarenlange ervaring en op intuïtie goed te vertalen wat er speelt en wat de trends zijn. "Wij zijn geen marketingspecialisten, maar kennen de markt goed", zeggen de twee creatieven. Zij lopen daarin voor de troepen uit: twee weken geleden nog fotografeerden ze de nieuwe kleurconcepten en producten op weer een bijzondere door hen gevonden locatie. Zo is de strijkcollectie vastgelegd met het eerste mannelijk model: de category manager ‘Strijken’ van Brabantia zelf. 

Dat de afwas doen, strijken en de was ophangen leuk zijn, zullen we pas in april 2020 zien.

"De trend is dat de generatie van nu anders met huishoudelijke producten omgaat. Van noodzakelijke klusjes waar je dagelijks doorheen moet, is het huishouden een rustgevend en waardevol ritueel geworden. Schoonmaken is het nieuwe yoga", vertelt Tatjana. Waaraan Anne toevoegt: "Als je dat met mooi vormgegeven kwalitatieve producten doet die je interieur verrijken, geeft het waarde aan de tijd die je ergens aan besteedt."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Tasty kitchen tools

Dat de traditionele verkoopkanalen zijn overgenomen door online - Brabantia verkoopt inmiddels 45% van de producten via het internet - is een fenomeen van deze tijd. Voor Brabantia is het nu nog geen prioriteit, maar Tatjana fantaseert al over de toekomst: "een pilot store waar je een Brabantiawereld kunt creëren waar je items weer echt kunt uitproberen."

De Best Client Award is de speciale prijs van de Dutch Design Awards voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie.