#Artikelen

01.09.2022

Work & Show: Karin van Iterson

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer het kunstproject Sit and Connect van ontwerper Karin van Iterson van Ontwerpstudio Hakijk.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Het kunstobject Connect is de eerste uit de serie Sit and Connect, dat tot stand is gekomen door een subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het bijzondere aan dit project vind ik dat mijn concept nu in deze vorm tot uiting is gekomen. Een zitobject met schuifbare zitjes, zodat je zelf kunt bepalen welke afstand je tot je ‘medezitter' neemt. Voor zover ik weet, bestaat er geen zitobject met schuivende delen in de buitenruimte.

Foto: Connect | Fotograaf: Christiaan Kanis

Het object is overigens kindveilig, onderhoudsvrij en hufterproof. Zoals gezegd is Connect de eerste uit de serie en vormt deze bank de basis voor tal van nieuwe ontwerpen. Nadat het alfabet verder is uitgewerkt, is het mogelijk om voor elke locatie een specifieke uitspraak, gedachte of gedicht te maken en zo Sit and Connect direct aan te laten sluiten bij de desbetreffende omgeving. De bank is flexibel in lengte, kleur en opstelling. Ook was het bijzonder dat ik een team met toegewijde professionals om mij heen had.”


Wat was het doel, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Mijn uitgangspunt is om mensen ervan bewust te maken hoe ze met afstand omgaan na de coronapandemie. Ik merkte zelf dat een handdruk bij een zakelijke meeting of drie zoenen bij een ontmoeting met vrienden niet meer zo gebruikelijk was. En hoe ga je daar nu mee om? 


De interactieve bank Connect zal tonen hoe men hierop gaat reageren. Het geeft mensen de mogelijkheid nader tot elkaar te komen. En kan ook juist praktisch zijn, wanneer we afstand moeten houden. Daarnaast was het een persoonlijk doel om met dit project weer een autonoom werk te maken en hiermee mijn praktijk te verdiepen.

Foto: Karin van Iterson

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“Het proces liep op rolletjes en was boeiend. Waar ik zelf wellicht sneller keuzes maak bij opdrachten, heb ik dit keer nog nadrukkelijker het concept vanuit verschillende perspectieven benaderd. De stevige feedback van mijn adviseurs zette me hiertoe aan. Ik ben gewend in teams samen te werken. Wat dat betreft was dit niet anders dan bij de ontwerpopdrachten.

Wel was het bijzonder dat ik zelf naar mijn team toe de opdrachtgever was. De samenwerking was erg prettig. En tijdens het proces breidde het team zich uit. Waar ik aanvankelijk van één object uitging, bleek een serieverband logischer. Om dit inzichtelijk te maken waren er 3D-renders, een website en een filmpje nodig.

Foto: 3D-render van Connect

Foto: 3D-render van Connect

Sandra Spijkerman, bemiddelaar kunstopdrachten en curator, begeleidt me met haar adviezen en verzorgt het tekstgedeelte en de pr-activiteiten. Mijn producent Frank van Rijn heeft alles uit de kast gehaald om de engineering van het schuifgedeelte optimaal te krijgen. Daarbij was hij bereid om de bank in te graven in een gortdroog weiland voor één minuut film.

Fred Lansbergen en Frank Immerzeel van Starling Structures hebben me vooral in de conceptfase bijgestaan. De mooie 3D-renders, zoals ik ze in mijn hoofd had, zijn gerealiseerd door de net aan de TU Delft cum laude afgestudeerde Mischa de Haan. Een jong talent met wil ik vaker wil gaan samenwerken. Vervolgens voegde Midas Vreeburg alles perfect samen in een website en stond Christiaan Kanis stante pede in een weiland te filmen. Het leuke is dat Frank en Mischa ook in het filmpje te zien zijn met de overige figuranten Karlijn, Stef, Theo en Rian.



“Ik raad andere ontwerpers aan om te geloven in jezelf, en te doen wat je gelukkig maakt. Dat klinkt door in je werk. Stap eens uit je comfortzone en verleg hiermee je focus. Dit levert weer nieuwe inzichten op.”


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“Een positieve meevaller is dat het project groter is geworden dan eerder gedacht. En dat is dan ook meteen een kleine (positieve) valkuil. Er is behoorlijk wat tijd gaan zitten in dit project. Aangezien het project gaandeweg groeide heb ik naast de subsidie ook eigen financiële middelen ingezet.

Tegenslagen zijn er eigenlijk niet geweest. Wel is het ingewikkeld om het kunstwerk in de buitenruimte geplaatst te krijgen. Bij opdrachten is er vaak al een toegewezen locatie en liggen de vergunningen klaar. In dit geval ligt het initiatief bij ons om een gemeente te overtuigen van de toegevoegde waarde van dit kunstobject voor hun buitenruimte.

Foto: Connect | Fotograaf: Christiaan Kanis

Ben je tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Ik ben dankbaar en blij voor de plek waar ik nu sta als ontwerper en kunstenaar. De jarenlange ervaring en nieuwsgierigheid hebben geleid tot mooie opdrachten op monumentaal formaat. Hierdoor ben ik in de gelegenheid om teams samen te stellen met de beste vakspecialisten om zo het hoogst haalbare binnen een opdracht te realiseren.

Het delen van ervaring met de nieuwe generatie vind ik ook erg leuk en belangrijk. Als BNO Start-mentor ondersteun en adviseer ik jonge ontwerpers.”


Waar kunnen we jouw werk momenteel nog meer zien?


“Mijn werk is o.a. te zien in de vorm van een visuele identiteit bij de parkeergarage Garenmarkt in Leiden. Dit project was in samenwerking met Studio VVKH.

In het nieuwe dorp Hoef en Haag staan een muziekpaviljoen, een markthal, een waterpomp en een winkelwagenvanger van mijn hand.

Voor het Singelpark in Leiden heb ik een kunstwerk gemaakt bij de onderdoorgang van het Huigpark. Het kunstwerk visualiseert de overgang tussen stad en park.

En momenteel werk ik aan de rebranding van andere parkeergarage in Leiden en aan het doorvoeren van de visuele identiteit op en dertigtal wanden in het nieuwe pand van Marginpar in Aalsmeer.”