#Nieuws

22.02.2024

Campagne Federatie Beeldrechten

De Federatie Beeldrechten, waaronder de BNO, roept social media platforms op een eerlijke vergoeding te betalen aan beeldmakers voor auteursrechtelijk beschermd beeldmateriaal.


De oproep is gericht aan platforms die, sinds juni 2021, verplicht zijn hun best te doen om een licentie te sluiten voor auteursrechtelijk beschermde content. Tot op heden wordt er aan Stichting Pictoright, de vertegenwoordiger van meer dan 100.000 visuele makers wereldwijd en bij uitstek de aangewezen partij, voor dit gebruik nog steeds niets betaald.

De campagne is nadrukkelijk een oproep aan deze platforms om deze redelijke vergoeding te betalen. Zij maken al jaren enorme winsten mede dankzij de auteursrechtelijk beschermde content. De campagne is dus zeker niet bedoeld als een oproep tegen het plaatsen van beeld of een algehele oproep tegen (het gebruik van) de platforms.  


Federatie Beeldrechten

De deelnemende organisaties van de Federatie Beeldrechten zijn; Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), BOK Beroeps Organisatie Kunstenaars, Dutch Photographers (DuPho), Kunstenbond, Nederlandse Vereniging van Journalisten/Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVJ/NVF), Pictoright en Platform Beeldende Kunst (Platform BK).


Beeld rechtsboven: campagnebeeld door ontwerp 75b