#Nieuws

08.11.2023

In memoriam Hans Kentie

Op 5 oktober 2023 overleed grafisch ontwerper en typograaf Hans Kentie. Een in memoriam van Guus Ros.


In de jaren dat ik Hans mocht meemaken als docent in ons team ‘Mens en Informatie’ aan de Academie voor Industriële Vormgeving, later Design Academy, heb ik hem leren kennen en waarderen als een begenadigd ontwerper en uitmuntend docent Typografie.

Hij was streng in de leer en wij als collega’s noemden hem Kentie-baas. Eindeloos kon hij uitweiden over het juist spatiëren van kapitalen, vlakverdeling, de schoonheid en strengheid van regelmaat en toch, in wezen, een romanticus, een muzikant die de improvisatie toepaste in zijn werk als ontwerper.

Nooit werd er met de pet naar gegooid, hij ging tot het gaatje, de cijfers achter de komma waren even belangrijk als de cijfers er voor. Het detail, daar ging het om!

Niet voor niks hield hij van het werk van Ad Dekkers, Richard Paul Lohse, Francois Morellet en Peter Struycken. Gedisciplineerd werk met een verborgen oneindigheid. ‘Maat en ritme hebben altijd een rol gespeeld in mijn ontwerpen’, aldus Hans. Typograaf op de tenorsax.

‘Tussen Letter en Boek’ was de titel van een tentoonstelling in ‘de Nieuwe vleugel’ van het Stedelijk Museum Amsterdam, in 1985. Daar werd voor het eerst, bij elkaar, werk getoond van Nederlandse letter-ontwerpers en grafisch ontwerpers.

Chris Brand, Bram de Does en Gerrit Noordzij toonden de stand van zaken in de Nederlandse letterontwerp-traditie. Hans Kentie, Kees Nieuwenhuijzen, Harry Sierman, Jolijn van de Wouw en Guus Ros mochten typografische verkenningen uitstallen.

Wat mij vooral is bijgebleven zijn de levendige discussies over leesbaarheid versus originaliteit. Vitrines bleven onberoerd, de inrichting lag stil, terwijl de deelnemers fel debatteerden en standpunten werden aangevallen dan wel verdedigd. Een ruzie werd op tijd vermeden. Het werd toch nog een aardige tentoonstelling.

Wat waren we trots onze namen, in de letter ‘Trinité’ van Bram de Does, op het affiche, ontworpen door Hans Kentie, vermeld te zien. Kentie-baas had ons typografisch vereeuwigd.

Ik heb Hans nooit tenorsax horen spelen, maar iets daarvan heb ik toch beluisterd in zijn uitspraak: ‘Maat en ritme hebben altijd een rol gespeeld in mijn ontwerpen.’

Hans, dank je wel voor al het moois dat je ons hebt geschonken.


Guus Ros

12 oktober 2023


Fotograaf: Aatjan Renders