#Nieuws

22.02.2022

Ins & Outs

Tweede editie Design in Motion Festival, Fides Lapidaire aan de slag voor TwynstraGudde, Joost Grootens verlaat DAE en Stokroos stipendium voor kleurdesigner.


Tweede editie Design in Motion Festival

16 februari – Donderdag 6 oktober 2022 is de tweede editie van het Design in Motion Festival (DEMO). De digitale schermen in Nederland tonen 24 uur lang het beste bewegende design (motion design) van over de hele wereld. Commerciële advertenties in het straatbeeld maken plaats voor inspirerende ontwerpen. DEMO is hiermee het grootste motion design festival ter wereld, en tegelijk ook de grootste openluchttentoonstelling. 

 

Design in Motion Festival selecteert en toont het beste en meest vooruitstrevende motion designwerk van gevestigde namen maar ook van jonge en onbekende talenten van over de hele wereld.  Voor het motion programma wordt internationaal een open call uitgestuurd. Uit alle inzendingen wordt het beste werk geselecteerd door een team van curatoren onder voorzitterschap van Liza Enebeis, creatief directeur van Studio Dumbar: "DEMO is niet alleen een nieuw soort design festival, het transformeert ook het hele land in één grote levende tentoonstelling."   


Fides Lapidaire aan de slag voor TwynstraGudde

Foto: Fides Lapidaire

16 februari – Fides Lapidaire heeft de overstap gemaakt naar organisatieadviesbureau TwynstraGudde. Daar versterkt zij het social-designteam van het bureau en maakt ze deel uit van de adviesgroep Water & Klimaat. Met haar achtergrond als kunstenaar gebruikt Fides haar verbeeldingskracht om nieuwe invalshoeken te ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken. In de visie van TwynstraGudde zijn professionals met kunstopleiding ideaal voorgesorteerd voor transitievraagstukken. Fides studeerde aan de Design Academy en heeft haar eigen social design studio.


Joost Grootens verlaat DAE

11 februari - Joost Grootens, hoofd afdeling Information Design MA, neemt in de zomer van 2022 afscheid van Design Academy Eindhoven (DAE). Grootens doceert sinds 2002 aan DAE en heeft daarnaast zijn praktijk. In 2011 richtte hij de MA-afdeling Information Design op.

Onder zijn leiding hebben meer dan 150 studenten het programma doorlopen. 

"After accepting and bringing to their diploma 10 generations of Information Designers, I feel it’s a good time to step down", aldus Grootens.

Foto: Joost Grootens / Fotograaf: Boudewijn Bollmann

Franciska Meijers ontvangt Stokroos stipendium

10 februari - Ontwerper Franciska Meijers ontvangt het vierde Paul Deiters Stipendium van Stichting Stokroos. Met dit stipendium wordt een onderzoek werkperiode bij Fundazion NAIRS in het Zwitserse Scuol mogelijk gemaakt.

Foto: Franciska Meijers

Franciska Meijers is een ontwerper gespecialiseerd in kleur. Zij maakt haar eigen kleuren en ontwerpt kleurschema’s voor producten en interieurs. Momenteel werkt ze, met steun van het Stimuleringsfonds, aan een toolkit om ontwerpers en architecten te inspireren om meer met kleur te werken.


Eerdere ontvangers van het stipendium waren Misha de Ridder, Marit Westerhuis en Piotr Urbaniec. Het Paul Deiters Stipendium wordt ook in 2023 aangeboden. Belangstellenden kunnen zich daarvoor medio 2022 aanmelden op basis van een open oproep door Stichting Stokroos.



Kossmanndejong-expositie geopend

Op vrijdag 4 februari opende de tentoonstelling ONS LAND – Dekolonisatie, generaties, verhalen, een ontwerp van Kossmanndejong. De expositie laat zien hoe het Nederlands-Indië verleden doorleeft in de Nederlandse samenleving van nu.

Aan de hand van persoonlijke familieverhalen ontdek je dat het koloniale verleden van Nederlands-Indië diep heeft ingegrepen in mensenlevens en doorspeelt in alle generaties. De verschillende perspectieven nodigen uit met je medebezoekers in gesprek te gaan. Licht en kleur in het ontwerp van Kossmanndejong doen een oproep aan de emoties van de bezoeker.

Foto: ONS LAND – Dekolonisatie, generaties, verhalen / Fotografie: Kossmanndejong



WPP wint JDE Peet's global pitch

2 februari - JDE Peet's, 's werelds grootste koffie- en theebedrijf, met het hoofdkantoor in Amsterdam en thuisbasis van internationale koffie- en theemerken zoals Jacobs, L'Or, Tassimo en Senseo, heeft WPP Amsterdam geselecteerd als strategische creatieve partner. Onder het geselecteerde netwerk valt ook Design Bridge, dat al een langdurige samenwerking heeft met JDE Peet's, en Wunderman Thompson.

De benoeming volgt op een competitie gericht op het onderbrengen van de creatieve accounts van JDE Peet's in één bedrijfsmodel en het vinden van een op creatief vlak uitmuntende partner die aan een sterkere merkwaarde kan bouwen. Een nieuw op maat gemaakt team met talent uit het bureaunetwerk, opererend vanuit de Amsterdam Campus van WPP, wordt verantwoordelijk voor de afstemming van merkstrategie, design en creatie in meer dan 40 markten.



Nienke Hoogvliet wint Smart Sustainable Sisley Award

1 februari - Nienke Hoogvliet is met haar project SEA ME door Sisley verkozen tot de meest innovatieve groene pionier. In haar project doet de ontwerper onderzoek naar de toepassing van zeewier als grondstof voor duurzaam textiel en kleurstof. Nienke's SEA ME collectie is inmiddels opgenomen in het Centraal Museum in Utrecht. 

Andere kanshebbers waren Tamar Shilo, Roos en Geertje Eek, Romy Snijders en Mira Nasruddin.

Fotografie: Martijn Senders



Rob Parry geëerd met expositie

Op 27 januari opende in Maison Gaspard de Coligny een expositie van ontwerper Rob Parry. Rustend BNO-lid Parry is met name bekend door zijn revolutionaire grijs-rode PTT-brievenbus. Kenmerkend voor zijn stijl zijn de elegante lijnen en de manier waarop materialen zijn toegepast. Parry en zijn vrouw wonen sinds 2017 in het Maison.

Foto: Rob Parry