#Nieuws

14.12.2023

Ins & Outs

Rebranding FILA door thonik, Leene Communicatie en VormVijf naar Only creative entrepreneurs, vertrek Josien Paulides bij het Nieuwe Instituut, Kris Kras neemt FNKE over, NorthernLight wint German Design Award en Goud en zilver voor Ontwerpwerk.


Rebranding FILA door thonik

14 december - Op het kruispunt van grafische cultuur en sport ontstaan vaak unieke en onconventionele resultaten. Ter ere van het 50-jarig bestaan van FILA heeft thonik het iconische F-box logo (zie foto rechtsboven) nieuw leven ingeblazen, als eerbetoon aan het sportieve erfgoed van het merk. Dit project gaat verder dan alleen esthetiek en benadrukt de rol die grafisch ontwerp kan spelen bij het bevorderen van fysieke gezondheid.


Leene Communicatie en VormVijf naar Only creative entrepreneurs

14 december - Communicatiebureau Leene Communicatie en ontwerpbureau VormVijf sluiten zich aan bij Only creative entrepreneurs. Leene Communicatie en VormVijf helpen organisaties om met begrijpelijke en aantrekkelijke communicatie transities te versnellen en bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Foto: team VormVijf

Bij de bureaus werken zo’n zeventig adviseurs, contentspecialisten en ontwerpers. De partners van Leene Communicatie en VormVijf blijven aan Only verbonden en blijven leidinggeven aan de bureaus. Ook de naam, werkwijze en identiteit van de bureaus blijven ongewijzigd.




Vertrek Josien Paulides bij Nieuwe Instituut

13 december - Josien Paulides, zakelijk directeur van het Nieuwe Instituut in Rotterdam, heeft aangekondigd eind februari 2024 de organisatie te zullen verlaten voor een nieuwe uitdaging. Paulides wordt directeur-bestuurder van Museum Catharijneconvent in Utrecht.

Onder leiding van Josien Paulides, sinds maart 2019, heeft het Nieuwe Instituut belangrijke stappen gezet op financieel en organisatorisch gebied, met als voorbeelden het project Architectuur Dichterbij, rond het beheer en de ontsluiting van de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw, en de oprichting van het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur, waarin een groot aantal organisaties zich inzet voor het behoud van ontwerparchieven. 

Foto: Josien Paulides | Fotograaf: Marwan Magroun

Josien Paulides zal tot haar vertrek eind februari 2024 lopende projecten afronden en zorgdragen voor een goede overdracht. De vacature voor haar opvolging wordt binnenkort op de website van het Nieuwe Instituut gepubliceerd.


Kris Kras neemt FNKE over

8 december - FNKE, het Arnhemse databedreven contentmarketingbureau, is overgenomen door Kris Kras, een creatief communicatiebureau uit Utrecht, met een sterke reputatie in (semi)overheidscommunicatie. Deze samenwerking markeert een belangrijke stap in de ambitie van beide partijen om een complete oplossing te bieden voor geïntegreerde communicatievraagstukken binnen het MKB, corporate bedrijven en (semi)overheden.

Foto: V.l.n.r Michella, Christian, Ewalt, Bram, Leonie, Ruud en Luuk.

De synergie tussen FNKE en Kris Kras strekt zich uit tot innovatie, met name op het gebied van het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in contentcreatie. Door de combinatie van de data-gedreven aanpak van FNKE en de creatieve expertise van Kris Kras, ontstaan er nieuwe mogelijkheden en kansen voor beide bureaus.



NorthernLight wint German Design Award

7 december - De tentoonstelling Dying in Beauty - The World of Pompeii and Herculaneum ontworpen door NorthernLight heeft de German Design Award 2024 gewonnen in de categorie Uitstekende Architectuur.

Foto: Dying in Beauty - The World of Pompeii and Herculaneum

Hoe vind je urgentie en originaliteit in een tentoonstelling over een veelbesproken onderwerp als Pompeï? Dat was de ontwerpuitdaging voor NorthernLight. De oplossing was om te focussen op lichtheid, op schoonheid - en op de link met het moderne leven. Iets wat Pompeï-tentoonstellingen tot nu toe niet deden.



Goud en zilver voor Ontwerpwerk

5 december - Ontwerpwerk heeft twee prestigieuze prijzen gewonnen bij de International Creative Media Awards. De rebranding van het Indisch Herinneringscentrum, die verschillende generaties mensen van Indische afkomst met elkaar verbindt, ontving de gouden award in de categorie identities. Daarnaast werd het Pioneering Tech Magazine, ontworpen in opdracht van de TU Delft, bekroond met de zilveren award in de categorie magazine design.