#Podcasts

05.09.2024

Designers Inc. met Jeroen van Erp

In de podcast Designers Inc. by BNO spreekt Roel Stavorinus ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. In deze aflevering: Jeroen van Erp van Fabrique.


Jeroen van Erp is innovatiestrateeg en medeoprichter van Fabrique. Een strategisch designbureau dat hij in 1992 oprichtte met twee partners en waarvan hij de directie in 2015 overdroeg aan zijn collega’s. Deze stap gaf hem de ruimte voor nieuwe projecten, om te schrijven, publiceren en te doceren. Daarnaast bekleedt hij verschillende bestuursfuncties.

Luister mee naar Jeroen’s terugblik op zijn carrière als ontwerper en ondernemer, en hoe ze Fabrique uitbouwden tot een multidisciplinair ontwerpbureau. In gesprek met Roel deelt hij zijn visie op de huidige staat van de ontwerpsector, de invloed van AI en de verkokering in het Nederlandse designlandschap. Beluister de podcast via Buzzsprout.

Foto: Still uit documentaire ‘Alsof ik je al ken...’ | Ontwerp: social design door Jeroen van Erp

Loslaten en aangrijpen

“Het is een ‘tough job’ om een ontwerpbureau te leiden,” vertelt Jeroen. In 2015 besloot hij het directiestokje door te geven aan de jongere generatie bij Fabrique. Volgens hem was dit niet alleen essentieel voor zijn persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor de groei van het bureau. Wel noemt Jeroen het een ‘ongebruikelijke stap’ in de Nederlandse designcultuur, waar eigenaren vaak lang aan hun directiefuncties blijven vasthouden.

De stap past echter bij het karakter van Fabrique, waarbij ze altijd proberen vooruit te denken. Al vanaf hun eerste webdesignopdrachten in de jaren ’90 realiseerden ze zich dat ze meer moesten zijn dan alleen makers. Ze profileerden zichzelf dan ook al snel als een strategisch ontwerpbureau. Alles wat ze creëerden, moest ‘on brand’ zijn. “De oplossing voor de klantvraag ligt soms helemaal niet in de discipline waar de klant aan denkt, maar in een bredere merk- of identiteitsstructuur,” legt Jeroen uit.


Verkokering in het onderwijs

Een deel van het gesprek draait om de verkokering van het Nederlandse designonderwijs. Jeroen ziet problemen in het huidige systeem, waar studenten vaak worden opgeleid binnen strikte silo’s: grafisch ontwerp, productontwerp, gaming, enzovoorts. In zijn rol als docent aan de TU Delft en zijn betrokkenheid bij een academie in India, ziet hij een fundamenteel verschil in benadering.

“Op de TU Delft leren studenten theoretische modellen die overal op toepasbaar zijn. Het gaat niet om het proces of het eindproduct, maar om het doel. Daar moet de focus liggen: welk probleem los je op?” In India ziet Jeroen een nieuwe generatie ontwerpers die onafhankelijk, maatschappelijk betrokken en enorm goed geïnformeerd zijn. Dit type ontwerper mist hij in Nederland.

Foto: Metro Oostlijn Amsterdam Weesperplein | Ontwerp: Fabrique

De toekomst van Nederlands design

Tot slot bespreekt Jeroen de uitdagingen en kansen voor de Nederlandse ontwerpsector, die zich volgens hem óók in een koker bevindt. “Wat we nodig hebben, is meer samenwerking en een krachtiger governance, zowel in Nederland als internationaal”, vertelt Jeroen. “Ontwerpers kunnen een belangrijke rol spelen in het aanpakken van systematische problemen, maar we moeten beter worden in het creëren van platforms waar we de toegevoegde waarde van design kunnen laten zien aan andere sectoren.”

Meer weten over Jeroen’s visie op de toekomst van design en de uitdagingen van de moderne ontwerpwereld? Beluister de podcast hier.


Beluister de podcast


Meer informatie


Training Strategisch Brand Design

Wil je ook leren om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief? Schrijf je dan in voor de training Strategisch Brand Design 2 | het proces op 16 oktober.

De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief, een marketingperspectief, en het perspectief van je opdrachtgever. 

 


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.