#Podcasts

25.05.2022

Designers Inc. met Roman Stikkelorum

In de podcast Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Roman Stikkelorum.


Tekst: Viveka van de Vliet

Roman Stikkelorum is managing director van Verve, formely known as Vruchtvlees. Onder die naam werd het bureau in 2018 European Design Agency van het jaar. Met een team van meer dan dertig talentvolle experts, die een grote liefde voor cultuur delen, en veel internationale klanten en projecten op het snijvlak van merk, digital en design, is Verve op weg haar ambitie waar te maken: het beste Digital Branding Agency ter wereld worden.

Foto: brand identity Juni

Vijftien jaar geleden richtten Michael Danker, Rindor Golverdingen en Roman Stikkelorum, tijdens hun studie aan de KABK, Vruchtvlees op. Ze ontwierpen T-shirts die ze in Portugal produceerden en financierden dat door websites en grafisch ontwerp te maken voor lokale kroegen. Het werd hun afstudeerproject, gegoten in de vorm van een evenement. 

Ze waren radicaal anders, schopten tegen de gevestigde orde en waren niet vies van commercieel denken. Ze brachten digital en branding bijeen. 

Foto: brand identity Miro

Je bent wat je eet

“Das Mag, het tijdschrift van de nieuwe jonge literaire uitgeverij, werd heel succesvol binnen de niche toen wij in nauwe samenwerking met de opdrachtgever meedachten over hoe het magazine eruit zou zien, over marketing en mediabenadering”, zegt Roman tegen Roel Stavorinus in alweer de achttiende podcast van Designers Inc.

Vanuit de uitgeverijwereld rolden ze de culturele sector in. Medewerkers van Verve hebben een diepe liefde voor cultuur (en een Museumjaarkaart). “Dat zie je terug in ons werk”, antwoordt Roman op de vraag van Roel. “Iedereen heeft een brede ontwikkeling en interesse. Je bent wat je eet, je maakt wat je ziet, wat je inspireert en absorbeert. We weten wat er in de wereld speelt, wat nu relevant is.”

Foto: brand identity Tuum

Brutally honest

Al is marketing en pr vanaf het begin een belangrijk onderdeel van het bureau, dat Vruchtvlees tijdens de European Design Awards werd uitgeroepen tot Design Agency of the Year 2018, maakte het bureau in een klap internationaal zichtbaar. Dat leverde naast positieve energie, al gauw een internationale opdrachtgever op: Realtime Board, nu Miro. Verve realiseerde binnen acht weken de succesvolle rebranding.

“We wonnen de pitch door de hoge kwaliteit van ons portfolio, maar ook,” alsdus Roman, “vanwege onze mentaliteit. We zijn brutally honest, maken eigenzinnig en minimalistisch werk en vanuit onze culturele roots, het Dutch design, zijn we onderscheidend. En tot slot de werkwijze: we zijn digital native en werken vanuit multidisciplinaire teams in korte iteraties”, vertelt hij. 

“Alleen de naam Vruchtvlees - vertaald als V-Pulp – is superonhandig”, weet Roman. Verve markeert de nieuwe stappen van de Digital Branding Agency.

Wil je weten hoe Verve zich heeft georganiseerd, welke stappen ze ondernemen om te groeien, hoe ze samenwerken met opdrachtgevers en hun doel bereiken? Luister dan naar deze podcast en blijf het bureau in de sprongen voorwaarts volgen.



Beluister de podcast


Meer informatie




Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.