Na twee digitale edities werden de European Design Awards dit jaar weer ouderwets live uitgereikt. Op 18 juni was de Estlandse hoofdstad Tallinn het toneel van de feestelijkheden.
Verve by Vruchtvlees haalde er het grootste kunststukje uit: het bureau won vier awards – goud voor de digitale identiteit van modulair bancair platform Tuum, zilver en twee keer brons – en werd voor de tweede maal uitgeroepen tot European Design Agency of the Year. Verve evenaart daarmee het bijzondere record van het Haagse bureau Silo.
Beeld boven en geheel boven: Digitale identiteit voor Flutterwave door Verve by Vruchtvlees
Meer succes
Opvallend succes was er ook voor het jonge bureau Dana Dijkgraaf Design, dat alle nominaties wist te verzilveren. Zilver voor een papiersample van Fedrigoni en het boekwerk Genootschap Architectura et Amicitia 2006-2020, brons voor de expositie Cadeau, hoezo?
CLEVER°FRANKE deed als elk jaar uitstekende zaken met twee prijzen: zilver voor een microsite die de reizigersinformatie van de Amsterdamse metrolijn inzichtelijk maakt, en brons voor Unicefs Changing Childhood Project. De tot in alle details uitgewerkte productcatalogus voor FORMANI leverde Zuiderlicht een gouden award op.
In totaal mochten Nederlandse designers en bureaus 22 prijzen in ontvangst nemen. Alle winnaars van de European Design Awards 2022 en voorgaande jaren zijn te vinden op de website van Europeandesign.org. Dit zijn de Nederlandse winnaars:
Goud
10.5 Digital Identity Applications
Verve by Vruchtvlees – Building blocks for better banking (Tuum)
11.6 Annual Report
Haller Brun – Momentum of Light (Zumtobel Group AG)
12.4 Product Catalogue
Zuiderlicht – Obsessed with Details (FORMANI)
13.4 Music / Film Cover
Remco van Dun – Coloray's album Future Static (Atomnation Records & Intercept Records)
17.8 Printed Miscellaneous
Mina Abouzahra & ...,staat – newspaper One Square Meter Berber
Beeld: Digitale identiteit voor Tuum door Verve by Vruchtvlees
Foto: Obsessed with Details (Formani) door Zuiderlicht
Foto: One Square Meter Berber paper. door Mina Abouzahra en ...,staat | Fotografie: Els Zweerink
Zilver
10.3 Motion Logo
Studio Dumbar/DEPT® – Spotify: Music + Talk
10.5 Digital Identity Applications
Verve by Vruchtvlees – Championing entrepreneurship (Flutterwave)
11.6 Annual Report
Dana Dijkgraaf – Appendix 2 (Genootschap Architectura et Amicitia)
12.5 Card & Flyer
Dana Dijkgraaf – Another Month, Another Paper (Fedrigoni Paper x Coers & Roest)
14.4 Mobile Apps
IN10 – digital art guide Depot Boijmans Van Beuningen
15.4 Digital Infographics
CLEVER°FRANKE – Monitoring the North-South Line (AMS Institute)
16.3 Self-Initiated Projects
Momkai – podcast Verwondering
17.4 Exhibition Design
Tinker imagineers – National Monument Kamp Amersfoort
Beeld: Spotify: Music + Talk door Studio Dumbar/DEPT®
Foto: Nationaal Monument Kamp Amersfoort door Tnker imagineers | Fotografie: Tinker imagineers
Beeld: Podcast Verwondering door Momkai
Brons
10.4 Printed Identity Applications
Studio Luidspreker – Museum van Bommel van Dam
10.5 Digital Identity Applications
Verve by Vruchtvlees – Brutal baroque, rocking opera (Nederlandse Reisopera)
11.5 Magazine
MacGuffin – MacGuffin Magazine Nº10
15.2 Corporate Illustration
Verve by Vruchtvlees – Championing entrepreneurship (Flutterwave)
15.4 Digital Infographics
CLEVER°FRANKE – Changing Childhood Project (UNICEF)
17.4 Exhibition Design
Dana Dijkgraaf e.a. – Cadeau, Hoezo? (Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen)
Kummer & Herrman – 'Haut, Stein' by Jakob Ganslmeier (Buchenwald and Mittelbau-Dora Memorials Foundation)
17.6 Student Project
Mart Veldhuis – Eigen Schuld
17.8 Printed Miscellaneous
studio de Ronners – Sponsland Manifesto (Gemeente Groningen, Provincie Groningen & GRAS)
Foto: UNICEF Changing Childhood Project door CLEVER°FRANKE
Foto: Haut, Stein by Jakob Ganslmeier door Kummer & Herrman. Fotografie: Kummer & Herrman
Foto: Expositie Cadeau, Hoezo? door Dana Dijkgraaf e.a . | Fotografie: Mike Bink
Foto: Eigen Schuld door Mart Veldhuis
Foto: Sponsland Manifesto door studio de Ronners | Fotografie: Aad Hoogendoorn
Finalisten
10.1 Company Logo
Studio Luidspreker – Museum van Bommel van Dam
10.5 Digital Identity Applications
Doordacht – Clients placed at the heart of Talenta's visual identity
10.6 Integrated Identity Applications
Mels Broekman & Saar Manders – Dynamic identity for a theatre in motion (SCHUUR)
Verve by Vruchtvlees – Championing entrepreneurship (Flutterwave)
11.3 Book Cover Series
Kummer & Herrman – World of Art (Thames & Hudson)
11.4 Artistic Catalogue
Haller Brun – Momentum of Light (Zumtobel Group AG & Lars Müller Publishers)
Kummer & Herrman – Inner Disorder by Jérôme Sessini (Editorial RM)
14.4 Mobile Apps
Momkai – audio-app De Correspondent
14.5 Motion Graphics
Studio Dumbar/DEPT® – D&AD
Verve by Vruchtvlees – Brutal baroque, rocking opera (Nederlandse Reisopera)
15.4 Digital Infographics
The Anderen – Spreadsheet Architectures: The Algorithm of Speculation (HNI)
16.1 Printed Self-Promotion
Dog and Pony – Razzle Dazzle Scarf
Grand Prizes
Als elk jaar werd de prijsuitreiking afgesloten met de Grand Prizes: de Best of Show Award voor het ontwerp dat de andere winnaars overtreft, de Jury Prize voor de case die het beste laat zien wat design kan betekenen voor mens, merken en maatschappij, en ten slotte de bekendmaking van het nieuwe European Design Agency of the Year.
Jury Prize
Identitätsstiftung GmbH (Duitsland), Courage in 17.2 Original Typeface Display. De gotische drukletter Fraktur werd door de nazi's verboden, vanwege hun vermeende joodse oorsprong. Tegenwoordig worden deze letters juist vaak gebruikt door neonazi's en rechts-extremisten. Het lettertype Courage, ontworpen voor de interactieve leerplek ZeitZentrum Zivilcourage, combineert een schreefloos lettertype met een gotische letter. Een gedurfde en intelligente oplossing die aanzet tot een open discussie over de geschiedenis en mensen uitnodigt weerstand te bieden aan alles wat de waardigheid en de rechten van de mens schendt.
Best of Show
Chevalvert (Frankrijk), Château de Villers-Cotterêts in 10.4 Printed Identity Applications. Deze visuele identiteit, in opdracht van het Centre des Monuments Nationaux, werd gemaakt voor een instelling die is gewijd aan de Franse taal, haar oorsprong en evolutie. Het bureau speelt op passende wijze met letters en typografie, en realiseert zo een zeer dynamisch gevoel van beweging. Het resultaat is een herkenbare identiteit die ontwikkeling, verbondenheid en diversiteit uitstraalt – het tegenovergestelde van stilstand.
Agency of the Year
Verve by Vruchtvlees (Nederland)
Over de European Design Awards
De European Design Awards zijn een samenwerking tussen toonaangevende Europese designmedia en instanties, waaronder de BNO, Dd Magazine en Dd Yearbook. De prijs is in 2007 in het leven geroepen om de kwaliteit van Europees communicatiedesign te tonen, te vieren en te bevorderen. Ook streeft de organisatie ernaar dat Europese ontwerpers elkaar ontmoeten, hun werk onderling vergelijken, elkaar inspireren en een netwerk opbouwen.