Nooo Dude!

Oops! Een enorme misdruk, en dan ook nog op zo’n prominente plek in Dude. Lees hier waarom we ervoor kozen de fout niet te herstellen, en wat wij je kunnen bieden om zelf zo’n situatie te voorkomen.

tekst door Freek Kroesbergen

Lorem ipsum. Of onze ‘Gangsta-versie’ lorem dolizzle, daar wil ik vanaf zijn. Hoe handig die opvultekst ook is in het ontwerpproces, je vindt hem liever niet terug in het gedrukte eindresultaat. Toch was dat het eerste wat we zagen toen we de vers bezorgde nieuwe editie van Dude opensloegen. Op zo’n prominente plek ook. Au.

Wie heeft dit niet een keertje meegemaakt? En wat doe je dan? Bellen natuurlijk, met je productiepartners. Het blijft mensenwerk, maar waar is het fout gegaan? En kunnen we er nog iets aan doen? Moeten we er wel iets aan doen? 

Die laatste vraag kwam al snel bij ons naar boven. Want hoewel het natuurlijk jammer is dat de lezers een misdruk krijgen, de origineel bedoelde tekst kunnen we natuurlijk eenvoudig online zetten. (Je vindt hem hier.)

 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Er was spoedoverleg over de mogelijkheid om het magazine uit elkaar te halen, een vel te herdrukken en alles weer te binden. De bereidheid was groot. Maar het zou te veel beschadiging, vertraging en afval opleveren. 


Er was nog meer spoedoverleg, over de noodzaak van een inlay, insert of opplakker om de fout aan te wijzen en uit te leggen. Het kon allemaal. Maar dat zou de fout zelf uiteindelijk niet wegnemen. 


Nee, ondanks de hard meedenkende partners werd het al snel duidelijk dat het herstellen of uitleggen van de fout niet de beste optie was. Waarom zouden we hier extra tijd, geld, stroom, inkt, papier, benzine en meer aan spenderen?

"Het zijn geen spannende onderwerpen. Het leeft pas als het misgaat."

Zouden we niet beter de fout kunnen gebruiken als een pijnlijke, maar ludieke aandachtstrekker om een aantal van onze activiteiten en adviezen rond het ontwerpproces naar voren te brengen? Een ongewild voorbeeld, maar wel herkenbaar. Een mooie teaser eigenlijk. Want richtlijnen en standaarden voor drukwerk of aansprakelijkheidsverzekeringen en -clausules in contracten zijn geen spannende onderwerpen en worden (te) vaak genegeerd. Het leeft pas als het misgaat.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Zo heeft de BNO samen met het CMBO en KVGO richtlijnen voor het aanleveren van ontwerpbestanden opgesteld. Deze richtlijnen voor ontwerpers en drukkers en voor opdrachtgevers zijn nog steeds relevant als checklist. Bovendien zijn we bezig met herziening van deze richtlijnen en voorlichting hierover.

Onze algemene voorwaarden bevatten clausules die de aansprakelijkheid beperken als je fout zit of bij je wegnemen als de juiste (goedkeurings)procedure is gevolgd. Stuur deze dus altijd mee bij een offerte en het aangaan van een overeenkomst en verklaar ze van toepassing. Ook kun je jezelf verzekeren via onze collectieve aansprakelijkheidsverzekeringen voor gevallen waarbij je wel aansprakelijk bent voor de schade. 

Ten slotte kan je als BNO-lid altijd bij onze ervaren adviseurs terecht voor eerstelijns juridisch advies of – als een zaak groter wordt dan je eigenlijk wilt – eventuele doorverwijzing naar tweedelijns juridische bijstand via onze Stichting Rechtshulp Ontwerpers. Wat kan er nu nog misgaan?